"דנקרק": מסרטי המלחמה הטובים בכל הזמנים

הסרט "דנקרק" הוא המותחן העוצמתי והמרשים ביותר של הבמאי כריסטופר נולאן עד כה, ומספק חוויית צפייה עשירה, גדושה ומלאת רגש / שי שגב

היצירה האחרונה של כריסטופר נולאן, "דנקרק", שונה מהטרילוגיה שיצר על "האביר האפל" והסרט "התחלה", כיוון שזו הפעם ראשונה בקריירה של הבמאי שהוא יוצר קולנוע שאינו בדיוני ומבוסס על אירוע היסטורי. אף על פי כן, סיפורו של 'מבצע דינמו' שכונה בפי הבריטים בשם הקוד 'הנס של דנקרק', פועל היטב לטובת נולאן הידוע כמספר סיפורים דגול, ומאפשר לו לחדד עוד יותר את תחושת עוצמת המערכה במלחמת העולם השנייה. ביחס לסרטיו הקודמים, "דנקרק" הוא המותחן העוצמתי והמרשים ביותר שלו עד כה, ומספק חוויית צפייה עשירה, גדושה ומלאת רגש.


"דנקרק": חוויית מלחמה בלתי נשכחת

בהסתמך על התסריט שלו כאן, "דנקרק" שוב מאפשר לנולאן הזדמנות לבחון את מושג הזמן באמצעות נרטיב המורכב משלושה קווי זמן נפרדים, כשכל אחד מהם מתגלה לאורך זמן שונה (שבוע, יום ושעה, בהתאמה), ובנקודות ציר זמן שונות בסרט. בעוד שמבנה העלילה הזה מאפשר לנולאן להוכיח את כשרונו כיוצר מתח עלילתי באמצעות עריכה צולבת, הוא גם משרת מטרה תיאורטית חשובה, המאפשרת לקווי העלילה של הסיפור להתנגש, להתנגח ולחפוף בדרכים המדגישות את נושאי הסרט: הקרבה עצמית, אומץ ולעיתים 'רק' איך לשרוד בתקופה של מלחמה חסרת רחמים. "דנקרק" עובד נפלא כסרט כוסס ציפורניים המותיר את הצופים על קצה מושב הקולנוע, ובדיוק כמו כל היצירות הקולנועיות האינטליגנטיות של נולאן – הוא מצליח במטרה השאפתנית לתאר את האירוע ההיסטורי.

מאחורי המצלמה של "דנקרק", נולאן מתאחד עם הצלם שלו מהסרט "בין כוכבים", הויט ואן הויטמה, אשר עשה עבודה מרשימה ביותר בצילום עם מצלמת IMAX (מומלץ ביותר לצפות בסרט באולם המאפשר הקרנה בטכנולוגיה מתקדמת זו). החל מרב-קרב אווירי ועד לסצינות בה רואים ספינות של חיל הים הבריטי מתפוצצות, "דנקרק" מצייר את קטעי הפעולה על הקנבס הקולנועי הרחב – באופן פנורמי ומרשים ביותר. אולם מה שאף מרשים יותר מהצד החזותי של "דנקרק", הוא מערכת הסאונד הגאונית המותקנת בבתי קולנוע עם הקרנת IMAX. האווירה המתוחה של הסרט מתודלקת באפקטים קוליים חדים, מצלצלים, מזמזמים ומבעיתים, כפי שכתב המלחין האנס צימר (שאף הוסיף צליל של שעון מתקתק), ועל כן הקול חשוב בדיוק כמו הדימויים החזותיים. אמנם יש כמה בעיות של שילוב הדיאלוג באופן חלק עם פעלולים אלו, אבל "דנקרק" הוא בוודאי אחד הסרטים המרשימים ביותר שנוצרו עד היום, בכל הקשור לחוויית סאונד.

הדיאלוג הוא אלמנט נוסף שמבדיל בין "דנקרק" לבין מאמציו הקודמים של נולאן כבמאי – יש פחות טקסטים קולנועיים, וזאת כיוון שהסרט הוא מירוץ נגד הזמן, ועל כן אין רגע פנאי לפיתוח אופי של דמויות. יחד עם זאת, חלק מהשחקנים הראשיים כאן כן מקבלים עומק רב יותר מאחרים, והשחקנים מצויינים לאורך כל הסרט. מי שבולט במיוחד הוא מארק ריילנס ("גשר המרגלים", "העי"ג") וכן קיליאן מרפי ("התחלה") בהופעה מתובלת, אבל גם שחקנים שזו הופעתם הקולנועית הראשונה, כמו הזמר הארי סטיילס או פיון ויטהד, שעושים עבודה נטורליסטית ומשכנעת במיוחד. בדיוק כמו שנולאן קידם את הקריירה שלו בסרט "עלייתו של האביר האפל", טום הארדי מדגים ב-"דנקרק" שהוא עדיין מסוגל לבלוט במשחק אקספרסיבי, גם כשפניו מכוסות ברוב חלקי הסרט.

אף על פי שב-"דנקרק" אין גיבור מוגדר, כמו בסרטיו הקודמים של נולאן, הוא מצליח לספק קשת הזדהות מספקת לדמויות שממלאים ויטהד והארדי, כמו גם דמותו של טום גלין-קארני בתפקיד המשנה הקטן שלו. בדומה לכך, שחקני אופי משובחים, כמו ג'יימס ד'ארסי ("ענן אטלס", "הסוכן קרטר") וכן קנת' בראנה ("רצח באוריינט אקספרס") - המגלם קצין בכיר בצבא הבריטי, מפיקים את מירב זמן המסך המוגבל שלהם, ומעניקים הופעה משובחת שהופכת את דמויותיהן לבלתי נשכחות.

"דנקרק" הוא לא רק קפיצת מדרגה עבור נולאן בסך סרטיו, אלא זו גם עליית רמה בכל הקשור לניצול מקסימאלי של אמנות הקולנוע נכון להיום – זהו סרט שובר קופות מצד אחד, ומצד אחר אינטליגנטי, מרשים ומרגש. בעוד "דנקרק" הוא עלילה בלי דם ובלי דמות אחת של נאצי, ועל כן מוגבל עד גיל 13 בישראל (PG-13 בארצות הברית), הוא עדיין אינטנסיבי באופן ניכר, ומרגש את הצופים כאילו הם באמצע מערכה אמיתית במהלך מלחמת העולם השנייה. חשוב לציין, אלו שמחפשים אחר סרט אחד הקיץ, שמצדיק את מחירו המלא של כרטיס הקולנוע – ולו בחוויית IMAX, אין ספק שאסור להחמיץ את הסרט "דנקרק".

דנקרק

___
דנקרק | Dunkirk
בימוי: כריסטופר נולאן
תסריט: כריסטופר נולאן
שחקנים: קנת' בראנה, מארק ריילנס, קיליאן מרפי
מקור: ארצות הברית
שפה: אנגלית
באקרנים בישראל: 20.07.17
הפצה בישראל: מסחרית
זמן: 106 דקות